Cele i zadania przedszkola:
Cele i zadania przedszkola
§3
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Prawie oświatowym oraz w aktach wykonawczych do tej ustawy, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych;
2. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji;
3. Zadania przedszkola:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości
i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego, religii;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
4. Przedszkole oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego;
5. Zadania są realizowane poprzez:
1) organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku
z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca
i rodzaju aktywności,
4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka,
5) przygotowanie do nauki czytania i pisania w formie zabawy,
6) diagnozę i obserwację dzieci,
7) organizację zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartej na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój,
8) systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcanie do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowanie diagnozy dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole,
9) włączenie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego,
10) stworzenie miejsc do odpoczynku odpowiednie wyposażenie miejsca przeznaczonego na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
11) celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami),
6. W przypadku dzieci niepełnosprawnych wymagania w zakresie poszczególnych umiejętności i wiadomości powinny uwzględniać ograniczenia wynikające z ich niepełnosprawności;
7. Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczną:
1) każdemu dziecku, które potrzebuje wsparcia ze względu na występujące trudności edukacyjne oraz ze względu na jego szczególne uzdolnienia,
2) rodzicom wychowanków oraz nauczycielom, wspierając ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijając ich umiejętności wychowawcze w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń celem zwiększenia efektywności udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
8. Pomoc dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz na rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do pełnego i aktywnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkola wynika w szczególności z czynników takich jak:
1) niepełnosprawność,
2) niedostosowanie społeczne,
3) zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
4) szczególne uzdolnienia,
5) specyficzne trudności w uczeniu się,
6) zaburzenia komunikacji językowej,
7) choroby przewlekłe,
8) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
9) niepowodzenia edukacyjne,
10) zaburzenia zachowania i emocji,
11) zaniedbania środowiskowe,
12) trudności adaptacyjne, związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianami środowiskowymi lub ze zmianami środowiska edukacyjnego w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
9. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne;
10. Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor;
11. Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści (w szczególności psycholodzy, pedagodzy, neurologopedzi i terapeuci pedagogiczni) są odpowiedzialni za jakość udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
12. W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy i z inicjatywy rodziców, dyrektora przedszkola, nauczyciela, wychowawcy grupy, specjalisty, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pomocy nauczyciela, asystenta nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny i dzieci.
13. W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna może być udzielana:
1) wszystkim dzieciom, w trakcie bieżącej pracy podczas zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów w formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
b) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno--społeczne oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym;
c) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
d) porad i konsultacji.
2) dzieciom na podstawie orzeczenia o kształceniu specjalnym wydanym przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne w formie zajęć rewalidacyjnych ze specjalistami zgodnie z zaleceniami zawartymi w dokumencie,
3) dzieciom na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanej przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne w formie zajęć ze specjalistami zgodnie z zaleceniami zawartymi w dokumencie, w ilości zaproponowanej przez Dyrektora a zatwierdzonej przez organ prowadzący placówkę,
4) rodzicom i nauczycielom w formie:
a) porad,
b) konsultacji,
c) warsztatów i szkoleń,
14. Czas trwania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej określają odrębne przepisy.
15. Organizacja współpracy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej polega na:
1) systematycznym kontakcie w ramach prowadzonego przez przedszkole procesu rozpoznania i diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawania jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,
2) współdziałanie w obszarze diagnostycznym i postdiagnostycznym,
3) wymianie informacji na temat poprawy skuteczności i jakości udzielanej pomocy.
16. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację z udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami.
17. Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego;
18. Działania, o których mowa w ust. 15 dotyczą:
1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki,
2) tworzenia warunków do rozwoju aktywności dzieci,
3) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
4) zarządzania przedszkolem.
19. Przedszkole współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej, organizując w tym celu: indywidualne spotkania z wychowawcami grup, zajęcia otwarte, integracyjne, uroczystości i inne formy współpracy określone w planie;
20. Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji
w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki dotyczących ich dzieci nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji;
21. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznym planie pracy przedszkola oraz w planach poszczególnych oddziałów;
22. Przedszkole organizuje wychowanie i opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego:
1) niepełnosprawnych: słabosłyszących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
i z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
2) zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
3) wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
23. Dyrektor powołuje zespoły dla dzieci, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
24. Zespoły te, składają się z nauczycieli oraz specjalistów i mają za zadanie planowanie
i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dziecku.
25. Zespoły opracowują dla dziecka Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, który określa:
1) zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka,
2) zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia
z dzieckiem,
3) formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin
4) działania wspierające rodziców, zakres współdziałania z poradniami, instytucjami, itp.,
5) zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka,
6) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów,
7) rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
8) wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.
26. Program opracowuje Zespół po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
27. Wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania dziecka zawierają;
1) indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dziecka,
2) zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów, pomocy nauczyciela,
3) przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka,
w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo dziecka w życiu przedszkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
28. Wychowanie i opiekę dla wychowanków niepełnosprawnych w przedszkolu organizuje się w integracji z wychowankami pełnosprawnymi;
29. Przedszkole zapewnia:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków zawarte w indywidualnych dostosowaniach pracy
z dzieckiem,
3) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach szczególnych,
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
5) integrację wychowanków ze środowiskiem rówieśniczym, w tym
z wychowankami pełnosprawnymi,
6) osiągnięcie dojrzałości szkolnej przez wychowanków na miarę własnych możliwości i umiejętności,
7) przygotowanie wychowanków do samodzielności w życiu dorosłym.
§4
1. Przedszkole zobowiązane jest do wypełniania funkcji opiekuńczej względem przebywających w nim dzieci, mając na uwadze ochronę ich życia i zdrowia;
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
3) promuje zasady dobrego żywienia i zdrowego trybu życia, współpracując w tym zakresie z rodzicami,
4) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i ppoż.
2. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawują nauczyciele, nauczyciele wspomagający zgodnie z obowiązującą siatką godzin, wspomagani przez pracowników przedszkola (pomoc nauczyciela, woźną);
3. Za bezpieczeństwo dzieci podczas imprez, uroczystości, festynów odpowiadają:
organizowanych poza godzinami pracy na terenie przedszkola wyznaczeni pracownicy przedszkola oraz rodzice bądź opiekunowie dziecka,
organizowanych poza godzinami pracy poza terenem przedszkola rodzice bądź opiekunowie prawni dziecka.
4. Podczas zajęć i zabaw w przedszkolu oraz w ogrodzie wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc pracownika obsługi (pomoc nauczyciela, woźną);
5. Każde wyjście poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek wpisać do zeszytu zaznaczając liczbę dzieci, godzinę wyjścia i godzinę powrotu;
6. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo jednej osoby dorosłej na każde 10 dzieci;
7. Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel powinien skontrolować teren, salę, sprzęt, pomoce i inne narzędzia, lub zlecić tą czynność innemu pracownikowi (pomoc nauczyciela, woźna);
8. Nauczyciel ma prawo opuścić oddział dzieci dopiero w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, po przekazaniu mu bieżących informacji dotyczących wychowanków;
9. Nauczyciel może opuścić oddział w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi;
10. Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość przepisów ruchu drogowego i przestrzeganie tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi;
11. Obowiązkiem nauczyciela jest obserwować, sumiennie nadzorować dzieci oraz udzielać natychmiastowej pomocy w sytuacji, gdy ta pomoc jest konieczna;
12. Nauczyciel ma obowiązek powiadamiać dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych u dziecka niepokojących symptomach (temperatura, wysypka itp.).
13. W celu zapewnienia wychowankom pełnego bezpieczeństwa w czasie pobytu
w przedszkolu i zajęć poza przedszkolem w placówce zapewnia się:
1) odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń,
2) wyposażenie sal w meble, stoliki i krzesełka, dostosowane do warunków antropometrycznych dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych,
3) przeszkolenie nauczycieli i wybranych innych pracowników przedszkola w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
4) wyposażenie min. 3 pomieszczeń przedszkola (kuchnia, korytarz na parterze
i pierwszym piętrze, sala nr 7) w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki opatrunkowe oraz instrukcję udzielania pierwszej pomocy,
5) wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich,
6) oznakowanie ciągów komunikacyjnych i dróg ewakuacyjnych,
7) umieszczenia w budynku planu ewakuacji przedszkola,
8) kontroli budynku pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków co najmniej 1 raz w roku lub po przerwie trwającej nieprzerwanie co najmniej 2 tygodnie,
9) ogrodzenia terenu całego przedszkola w tym ogrodu,
10) dbanie z zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek, itp.
11) realizację przez nauczycieli zadań, wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i zgodnie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu
12) przestrzeganie liczebności grup.
§ 5
1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców lub osoby pełnoletnie, które w ich ocenie mogą zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo;
2. Pobyt dziecka w przedszkolu (przyprowadzanie i odbieranie) jest rejestrowany za pomocą kart elektronicznych;
3. Obecność lub nieobecność dziecka w przedszkolu odnotowywana jest w dzienniku zajęć według specjalnych oznaczeń: kropka(•) obecność, kreska pionowa (|) nieobecność;
4. Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby wskazanej w upoważnieniu przez rodziców;
5. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną, tylko za okazaniem dowodu potwierdzającego jej tożsamość. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczyciel kontaktuje się z rodzicami. Dziecko pozostaje w przedszkolu, aż do wyjaśnienia wątpliwości;
6. Dyrektor może zażądać zmiany osoby upoważnionej do odbierana dziecka z przedszkola, w razie powzięcia wątpliwości co do jej odpowiedzialności;
7. Nie wydaje się dzieci osobom pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
8. O przypadku każdej odmowy wydania dziecka, powinien zostać niezwłocznie poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z drugim rodzicem/opiekunem dziecka;
9. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola zobowiązana jest w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu i osobiście przekazać pod opiekę nauczycielki bądź innego pracownika przedszkola pełniącego dyżur;
10. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialność za dziecko pozostawione bez opieki rodziców lub upoważnionej przez nich osoby w przedszkolu lub przed budynkiem przedszkola, podczas przyprowadzania i odbioru dziecka;
11. W przypadku odbierania dziecka z placu zabaw – ogrodu, rodzic lub osoba upoważniona jest zobowiązany podejść do nauczyciela i poinformować go o odbiorze dziecka z przedszkola oraz opuścić plac zabaw – ogród;
12. W godzinach, w których wg arkusza organizacji przedszkola dopuszcza się łączenie grup, odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi nauczyciel, który jest umieszczony w harmonogramie czasu pracy dydaktycznej;
13. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez osobę upoważnioną;
14. Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej;
15. Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem;
16. Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola (po godz. 900) było zgłoszone wcześniej osobiście bądź telefonicznie;
17. Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel ma obowiązek powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka. W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu ich pobytu, nauczyciel oczekuje w przedszkolu przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami dziecka;
18. Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania zdrowego dziecka, a w przypadku otrzymania informacji o chorobie dziecka w trakcie jego pobytu w przedszkolu, do niezwłocznego odebrania dziecka;
19. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubieranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwić codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu.
20. Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, piżamę, w przypadku leżakowania, przybory toaletowe do mycia zębów, worek ze strojem gimnastycznym. Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku.
21. W sytuacji nagłej wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem o tym fakcie rodziców i dyrektora przedszkola;
22. Każdy pracownik przedszkola zobligowany jest do doskonalenia swoich umiejętności
w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej;
23. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie
i higieniczne bez zgody rodziców, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach;
24. Każde podawanie leków w przedszkolu w szczególnie uzasadnionych przypadkach (dziecko przewlekle chore), odbywa się na pisemne upoważnienie rodziców. Rodzice zobowiązani są do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, które określa nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia. Pracownik przedszkola musi wyrazić pisemną zgodę na podawanie leku dziecku;
25. Dzieciom nie wolno przynosić do przedszkola dodatkowego wyżywienia, w tym słodyczy;
26. W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
27. Na czas zajęć w budynku przedszkola, wejście do przedszkola jest zamykane, by uniemożliwić niekontrolowane wyjście dzieci oraz wejście osobom niepożądanym.
28. Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal dydaktycznych w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola, z wyjątkiem zwierząt wykorzystywanych
w terapii.
29. Za zepsucie, zagubienie, w tym wartościowych przedmiotów przyniesionych z domu przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.