elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Niedziela 19.05.2024

Przedmiot działalności i kompetencje

Cele i zadania przedszkola:

 

Cele i zadania przedszkola

§3

1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Prawie oświatowym oraz w aktach wykonawczych do tej ustawy, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych;

2. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji;

3. Zadania przedszkola:

1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

2)  tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej

i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń

i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,

w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

10)  tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości

i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania

i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;

12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;

13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;

14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;

15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego, religii;

17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;

4. Przedszkole oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego dziecka, stosownie do jego potrzeb i możliwości, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – stosownie także do ich możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego;

5. Zadania są realizowane poprzez:

1) organizację oddziałów przedszkolnych dla dzieci w zbliżonym wieku

z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,

2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,

3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca

i rodzaju aktywności,

4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka,

5) przygotowanie do nauki czytania i pisania w formie zabawy,

6) diagnozę i obserwację dzieci,

7) organizację zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartej na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój,

8)  systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcanie do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowanie diagnozy dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole,

9) włączenie przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego,

10) stworzenie miejsc do odpoczynku odpowiednie wyposażenie miejsca przeznaczonego na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,

11) celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami),

6. W przypadku dzieci niepełnosprawnych wymagania w zakresie poszczególnych      umiejętności i wiadomości powinny uwzględniać ograniczenia wynikające z ich niepełnosprawności;

7.  Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczną:

1)     każdemu dziecku, które potrzebuje wsparcia ze względu na występujące trudności edukacyjne oraz ze względu na jego szczególne uzdolnienia,

2)     rodzicom wychowanków oraz nauczycielom, wspierając ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijając ich umiejętności wychowawcze w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń celem zwiększenia efektywności udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

8.     Pomoc dziecku polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz na rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do pełnego i aktywnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola oraz w środowisku społecznym. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkola wynika w szczególności z czynników takich jak:

1)     niepełnosprawność,

2)     niedostosowanie społeczne,

3)     zagrożenie niedostosowaniem społecznym,

4)     szczególne uzdolnienia,

5)     specyficzne trudności w uczeniu się,

6)     zaburzenia komunikacji językowej,

7)     choroby przewlekłe,

8)     sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

9)     niepowodzenia edukacyjne,

10) zaburzenia zachowania i emocji,

11) zaniedbania środowiskowe,

12) trudności adaptacyjne, związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianami środowiskowymi lub ze zmianami środowiska edukacyjnego w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

9.     Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne  i nieodpłatne;

10.  Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor;

11.  Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści (w szczególności psycholodzy, pedagodzy, neurologopedzi i terapeuci pedagogiczni) są odpowiedzialni za jakość udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

12.  W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy i z inicjatywy rodziców, dyrektora przedszkola, nauczyciela, wychowawcy grupy, specjalisty, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pomocy nauczyciela, asystenta nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny i dzieci.

13.  W przedszkolu pomoc psychologiczno – pedagogiczna może być udzielana:

1)     wszystkim dzieciom, w trakcie bieżącej pracy podczas zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów w formie:

a)     zajęć rozwijających uzdolnienia;

b)     zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno--społeczne oraz innych zajęć

o charakterze terapeutycznym;

c)     zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;

d)     porad i konsultacji.

2)     dzieciom  na podstawie orzeczenia o kształceniu specjalnym wydanym przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne w formie zajęć rewalidacyjnych ze specjalistami zgodnie z zaleceniami zawartymi w dokumencie,

3)     dzieciom na podstawie opinii o potrzebie wczesnego  wspomagania rozwoju wydanej przez Poradnie Psychologiczno- Pedagogiczne w formie zajęć ze specjalistami zgodnie z zaleceniami zawartymi w dokumencie, w ilości zaproponowanej przez Dyrektora a zatwierdzonej przez organ prowadzący placówkę,

4)     rodzicom i nauczycielom w formie:

a)     porad,

b)     konsultacji,

c)     warsztatów i szkoleń,

14.  Czas trwania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej określają odrębne przepisy.

15.  Organizacja współpracy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej polega na:

1)     systematycznym kontakcie w ramach prowadzonego przez przedszkole procesu rozpoznania i diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawania jego indywidualnych możliwości psychofizycznych,

2)     współdziałanie w obszarze diagnostycznym i postdiagnostycznym,

3)     wymianie informacji na temat poprawy skuteczności i jakości udzielanej pomocy.

16.  Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację z udzielanej dziecku  pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami.

17.  Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego;

18.  Działania, o których mowa w ust. 15 dotyczą:

1)     efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki,

2)     tworzenia warunków do rozwoju aktywności dzieci,

3)     współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,

4)     zarządzania przedszkolem.

19.  Przedszkole współdziała z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej, organizując w tym celu: indywidualne spotkania z wychowawcami grup, zajęcia otwarte, integracyjne, uroczystości i inne formy współpracy określone w planie;

20.  Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji

w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki dotyczących ich dzieci nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji;

21.  Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w rocznym planie pracy przedszkola oraz w planach poszczególnych oddziałów;

22.  Przedszkole organizuje wychowanie i opiekę dla dzieci posiada­jących orzeczenie

o potrzebie kształcenia specjalnego:

1)     niepełnosprawnych: słabosłyszących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

i z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

2)     zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

3)     wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

23.  Dyrektor powołuje zespoły dla dzieci, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

24.  Zespoły te, składają się z nauczycieli oraz specjalistów i mają za zadanie planowanie

i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dziecku.

25.  Zespoły opracowują dla dziecka Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, który określa:

1)     zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka,

2)     zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia

z dzieckiem,

3)     formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin

4)     działania wspierające rodziców, zakres współdziałania z poradniami, instytucjami, itp.,

5)     zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka,

6)     zakres współpracy nauczycieli i specjalistów,

7)     rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności dziecka,

8)     wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.

26.   Program opracowuje Zespół po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.

27.  Wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania dziecka zawierają;

1)     indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia dziecka,

2)     zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów, pomocy nauczyciela,

3)     przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka,

w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo dziecka w życiu przedszkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.

28.  Wychowanie i opiekę dla wychowanków  niepełnosprawnych w przedszkolu organizuje się w integracji z wychowankami pełnosprawnymi;

29.  Przedszkole  zapewnia:

1)     realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)     warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanków zawarte w indywidualnych dostosowaniach pracy

z dzieckiem,

3)     zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach szczególnych,

4)     inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe

i edukacyjne oraz możliwości psycho­fizyczne wychowanków, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,

5)     integrację wychowanków ze środowiskiem rówieśniczym, w tym

z wychowankami  pełnosprawnymi,

6)     osiągnięcie dojrzałości szkolnej przez wychowanków na miarę własnych możliwości i umiejętności,

7)     przygotowanie wychowanków  do samodzielności w życiu dorosłym.

 

§4

1.     Przedszkole zobowiązane jest do wypełniania funkcji opiekuńczej względem przebywających w nim dzieci, mając na uwadze ochronę ich życia i zdrowia;

1)     zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,

2)     zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,

3)     promuje zasady dobrego żywienia i zdrowego trybu życia, współpracując w tym zakresie z rodzicami,

4)     stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i ppoż.

2.     W czasie pobytu dziecka w przedszkolu bezpośrednią opiekę nad dziećmi sprawują nauczyciele, nauczyciele wspomagający zgodnie z obowiązującą siatką godzin, wspomagani przez pracowników przedszkola (pomoc nauczyciela, woźną);

3.     Za bezpieczeństwo dzieci podczas imprez, uroczystości, festynów odpowiadają:

organizowanych poza godzinami pracy na terenie przedszkola  wyznaczeni pracownicy przedszkola oraz rodzice bądź opiekunowie dziecka,
organizowanych poza godzinami pracy poza terenem przedszkola rodzice bądź opiekunowie prawni dziecka.
4.     Podczas zajęć i zabaw w przedszkolu oraz w ogrodzie wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc pracownika obsługi (pomoc nauczyciela, woźną);

5.     Każde wyjście  poza teren przedszkola nauczyciel ma obowiązek wpisać do zeszytu zaznaczając liczbę dzieci, godzinę wyjścia i godzinę powrotu;

6.     W trakcie zajęć poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo jednej osoby dorosłej na każde 10 dzieci;

7.     Każdorazowo przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel powinien skontrolować teren, salę, sprzęt, pomoce i inne narzędzia, lub zlecić tą czynność innemu pracownikowi (pomoc nauczyciela, woźna);

8.     Nauczyciel ma prawo opuścić oddział dzieci dopiero w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, po przekazaniu mu bieżących informacji dotyczących wychowanków;

9.     Nauczyciel może opuścić oddział w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi mu dziećmi;

10. Obowiązkiem nauczyciela jest znajomość przepisów ruchu drogowego i przestrzeganie tych przepisów podczas spacerów i wycieczek z dziećmi;

11. Obowiązkiem nauczyciela jest obserwować, sumiennie nadzorować dzieci oraz udzielać natychmiastowej pomocy w sytuacji, gdy ta pomoc jest konieczna;

12. Nauczyciel ma obowiązek powiadamiać dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych u dziecka niepokojących symptomach (temperatura, wysypka itp.).

13. W celu zapewnienia wychowankom pełnego bezpieczeństwa w czasie pobytu

w przedszkolu i zajęć poza przedszkolem w placówce zapewnia się:

1)     odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń,

2)     wyposażenie sal w meble, stoliki i krzesełka, dostosowane do warunków antropometrycznych dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych,

3)     przeszkolenie nauczycieli i wybranych innych pracowników przedszkola w zakresie udzielania pierwszej pomocy,

4)     wyposażenie min. 3 pomieszczeń przedszkola (kuchnia, korytarz na parterze

i pierwszym piętrze, sala nr 7) w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki opatrunkowe oraz instrukcję udzielania pierwszej pomocy,

5)     wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich,

6)     oznakowanie ciągów komunikacyjnych i dróg ewakuacyjnych,

7)     umieszczenia w budynku planu ewakuacji przedszkola,

8)     kontroli budynku pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków co najmniej 1 raz w roku lub po przerwie trwającej nieprzerwanie co najmniej 2 tygodnie,

9)     ogrodzenia terenu całego przedszkola w tym ogrodu,

10) dbanie z zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek, itp.

11) realizację przez nauczycieli zadań, wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i zgodnie z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu

12) przestrzeganie liczebności grup.

 

§ 5

1.     Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane osobiście przez rodziców lub osoby pełnoletnie, które   w ich ocenie  mogą zapewnić  dziecku pełne  bezpieczeństwo;

2.     Pobyt dziecka w przedszkolu (przyprowadzanie i odbieranie) jest rejestrowany za pomocą kart elektronicznych;

3.     Obecność lub nieobecność dziecka w przedszkolu odnotowywana jest w dzienniku zajęć według specjalnych oznaczeń: kropka(•) obecność, kreska pionowa (|) nieobecność;

4.     Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka z przedszkola powinno zawierać numer i serię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby wskazanej w upoważnieniu przez rodziców;

5.     Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną, tylko za okazaniem dowodu potwierdzającego jej tożsamość. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczyciel kontaktuje się z rodzicami. Dziecko pozostaje w przedszkolu, aż do wyjaśnienia wątpliwości;

6.     Dyrektor może zażądać zmiany osoby upoważnionej do odbierana dziecka z przedszkola, w razie powzięcia wątpliwości co do jej odpowiedzialności;

7.     Nie wydaje się dzieci osobom pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;

8.     O przypadku każdej odmowy wydania dziecka, powinien zostać niezwłocznie poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z drugim rodzicem/opiekunem dziecka;

9.     Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola zobowiązana jest w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu i osobiście przekazać pod opiekę nauczycielki bądź innego pracownika przedszkola pełniącego dyżur;

10.  Przedszkole nie ponosi odpowiedzialność za dziecko pozostawione bez opieki rodziców lub upoważnionej przez nich osoby w przedszkolu lub przed budynkiem przedszkola, podczas przyprowadzania i odbioru dziecka;

11.  W przypadku odbierania dziecka z placu zabaw – ogrodu, rodzic lub osoba upoważniona jest zobowiązany podejść do nauczyciela i poinformować go o odbiorze dziecka                    z przedszkola oraz opuścić plac zabaw – ogród;

12.  W godzinach, w których wg arkusza organizacji przedszkola dopuszcza się łączenie grup, odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka ponosi nauczyciel, który jest umieszczony w harmonogramie czasu pracy dydaktycznej;

13.  Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez osobę upoważnioną;

14.  Nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli ma on zachowane prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej;

15.  Jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem;

16.  Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola                   (po godz. 900)  było zgłoszone wcześniej osobiście bądź telefonicznie;

17.  Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel ma obowiązek powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka. W przypadku gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji o miejscu ich pobytu, nauczyciel oczekuje w przedszkolu przez jedną godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia komisariat policji o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami dziecka;

18.  Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania zdrowego dziecka, a w przypadku otrzymania informacji o chorobie dziecka w trakcie jego pobytu w przedszkolu, do niezwłocznego odebrania dziecka;

19.  Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubieranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwić codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu.

20.  Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, piżamę, w przypadku leżakowania, przybory toaletowe do mycia zębów, worek ze strojem gimnastycznym. Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku.

21.  W sytuacji nagłej wzywane jest pogotowie ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem o tym fakcie rodziców i dyrektora przedszkola;

22.  Każdy pracownik przedszkola zobligowany jest do doskonalenia swoich umiejętności

w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej;

23.  W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie
i higieniczne bez zgody rodziców, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach;

24.  Każde podawanie leków w przedszkolu w szczególnie uzasadnionych przypadkach (dziecko przewlekle chore), odbywa się na pisemne upoważnienie rodziców. Rodzice zobowiązani są do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, które określa nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania i okres leczenia. Pracownik przedszkola musi wyrazić pisemną zgodę na podawanie leku dziecku;

25.  Dzieciom nie wolno przynosić do przedszkola dodatkowego wyżywienia, w tym słodyczy;

26.  W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.

27.  Na czas zajęć w budynku przedszkola, wejście do przedszkola jest zamykane, by uniemożliwić niekontrolowane wyjście dzieci oraz wejście osobom niepożądanym.

28.  Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal dydaktycznych w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola, z wyjątkiem zwierząt wykorzystywanych

w terapii.

29.  Za zepsucie, zagubienie, w tym wartościowych przedmiotów przyniesionych z domu przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Przedszkole Integracyjne nr 8 w Bytomiu
Odpowiadający za treść: Beata Hasek
Wprowadził informację: Beata Hasek
Edytował informację: Beata Hasek
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 30.12.2021
Data udostępnienia informacji: 30.12.2021
Data ostatniej aktualizacji: 30.12.2021
Liczba wyświetleń: 235
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
30.12.2021
11:09:54
edycja
Beata Hasek
Przedmiot działalności i kompetencje
30.12.2021
11:05:24
dodanie
Beata Hasek
Przedmiot działalności i kompetencje